Wednesday, March 6, 2013

Bagaimana Skybox Berfungsi

Bagaimana Skybox Berfungsi

Gadget ini merupakan receiver kepada siaran percuma (FTA) & berbayar,
Dreambox, Openbox, Skybox dan berbagai  jenama sewaktunya berada di pasaran akan tetapi fungsi tetap sama iaitu menterjemahkan signal TV dan Radio dari satellite yang anda inginkan. 
Untuk pengetahuan ,peralatan yang diperlukan meneriman siaran adalah seperti berikut.:-
                                                                                             Decoder
                                                 Set yang disediakan oleh pihak pembekal


Pengunaan "Broadband" dan jika anda mengunakan streamyx konsepnya sama cuma beza pada kabel tel.shj.
                                                       Semudah membaca ABCDEFG....
 1)1-Dish astro untuk siaran Truevision-(utk mereka yg minat  tgk selain drp channel astro)
2) 1-Dish astro untuk siaran Astro
3) 1- decoder unit (dreambox/openbox etc)
4) 1- Internet line (streamyx/broadband/P1) dimaklumkan 384kbps ok.
5) 1- C-line (server sharing account) pihak pembekal sediakan.
6) 1 –TV (WAJIB ada)
Piring ini wajib ada jika ingin melangani ‘pakej’ yg disediakan oleh pihak pembekal.
Terdapat 2 cara biasa diamalkan oleh”pembekal siaran murah.
1-Pakej decoder dgn "sewaan" selama 6 bulan.
2-Pakej decoder dgn “sewaan” selama setahun.
Walau bagaimana pun ia tetap lebih murah jika di bandingkan dgn pakej pihak Astro berikan kpd pelanggannya.

Kena saman tak?
Untuk pengetahuan, Skybox dan OpenBox ni macam komputer juga ada memori ada motherboard dan lain-lain. Ia bukanlah 100% TV satelit yg hanya guna piring tertentu, tetapi dia memerlukan sambungan LAN dari modem. Jadi dari sudut ini ia tidaklah menyalahi akta. Ibarat kata melihat TV online di Internet. Bezanya DreamBox dan OpenBox direka khusus utk menarik line internet direct ke sambungan piring utk dapatkan siaran televisyen tertentu.
Saya pakai "berok ban" ok ke..
Internet berfungsi utk dapatkan cline, iaitu dapatkan siaran daripada Card yang disharing di server. Jadi internet just untuk pass through sahaja..internet digunakan beberapa kbps sahaja bagi setiap saat. Jadi ia tak makan bandwitch internet broadband/streamyx yg kita langgan.

Router kena selalu on utk dapatkan siaran di TV.. Jika anda tutup tv, maka anda boleh tutup router. Jika anda nak tgk tv, maka anda kena pasang router. Itu sahaja caranya.


FYI, Dreambox / Openbox  ini ala-ala komputer  ‘sikap’nya sbb ada memori adamotherboard dan lain-lain. segala installation dan setting akan disediakan oleh pihak pembekal anda Cuma  tengok shj, tak perlu setting ,bak kata org “plug and play”.

Jika anda  hanya ada satu  astro dish shj maka anda hanya boleh tengok siaran astro aje..akan tetapi hendak sgt tengok siaran Truevision, anda kenalah cari lagi satu astro dish dan pasangkat luar rumah.(Amaran jgn curi hak orang lain “DOSA” tau. 

Dan satu lagi, saya hanya memaklumkan apa yg saya nampak dlm blog,berbual dgn pihak pembekal serta mencari info dalam web berkenaan “Siaran murah” ini selebihnya anda tanya lah pihak berkenaan kerana saya bukan pembekal Gadget ini.

****Pengesahan dan jaminan drp pihak pembekal kpd pembeli..

"sekadar pencerahan buat pelanggan-pelanggan skybox.seperti yang keluar di buletin utama dan sinar harian,berkenaan sindiket menjual siaran haram,kami dengan tegasnya tidak terlibat dalam apa jua bentuk perniagaan seperti itu.
Kami mempunyai server yang melanggan dengan astro secara sah dengan menggunakan sistem card sharing.tiada godam dan curi line.seperti sedia maklum,kami beropersai mengunakan cccam server dan tidak menyiarkan channel2 luar negara.
Berbeza dengan DURIAN HD,yang telah diserbu, mereka penyedia siaran luar negara dan saluran pornografi dan bayaran bulanan dikenakan ini salah disisi akta SKMM.
Untuk pengetahuan semua,skybox telah lama beroperasi dan tiada akta untuk menyekat kami kerana kami juga pelanggan astro sama juga konsep line stremyx kita langgan dan share wifi dengan jiran2 lalu kita kenakan caj bulanan itu tak menyalahi undang2 samalah juga konsep dengan skybox kami..

1 comment:

  1. sekarang dh kena block....mungkin boleh tengok lagi ka...atau sebaliknya

    ReplyDelete